خرید از آمازون

تاریخچه آغاز کار آمازون

تاریخچه آغاز کار آمازون
امتیازدهی

آمازون یکی از بزرگترین و موفق‌ترین شرکت‌های تجارت الکترونیک و پردازش ابری در جهان است که در سال ۱۹۹۴ توسط جف بزوس در شهر سیاتل ایالت واشینگتن آمریکا بنیان‌گذاری شد. این شرکت که در ابتدا فقط کتاب به صورت آنلاین می‌فروخت، امروزه به یک فروشگاه همه‌کاره تبدیل شده است که از کالاها و خدمات متنوعی از جمله لوازم الکترونیکی، موسیقی، فیلم، بازی، اسباب‌بازی، پوشاک، مواد غذایی، دارو، خودرو، سرویس‌های وب، سرگرمی، محتوای دیجیتال و هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کند. آمازون همچنین دارای چندین برند و شرکت زیرمجموعه مانند الکسا، اودیبل، گودریدز، زپو، ای‌ام‌دی، رینگ، تویچ، وول‌مارت، ویزا، وول‌گرینز و ویکی‌پدیا است. در این مقاله، به مرور تاریخچه آمازون و نحوه شکل‌گیری و رشد آن می‌پردازیم.

آغاز کار آمازون

جف بزوس، بنیان‌گذار و مدیرعامل آمازون، یکی از برجسته‌ترین کارآفرینان و سرمایه‌گذاران دنیا است که در سال ۲۰۲۱ به عنوان ثروتمندترین فرد جهان از نظر مجله فوربس شناخته شد. بزوس که در سال ۱۹۶۴ در نیومکزیکو آمریکا به دنیا آمد، از دوران کودکی علاقه زیادی به علوم و فناوری داشت و در سن ۳ سالگی می‌توانست ساعت را مونتاژ کند. او در سال ۱۹۸۶ از دانشگاه پرینستون در رشته مهندسی برق و علوم کامپیوتر فارغ‌التحصیل شد و پس از آن در چندین شرکت مخابراتی و بانکی مانند فیتل، بانکرز تراست و دی.ای.شاو کار کرد. در سال ۱۹۹۴، بزوس که به عنوان نایب رئیس شرکت دی.ای.شاو مشغول بود، تصمیم گرفت که از شغل خود استعفا دهد و یک شرکت تجارت الکترونیک راه‌اندازی کند. او با همسرش مکنزی از نیویورک به سیاتل نقل مکان کرد و در گاراژ خانه‌شان شرکت آمازون را تأسیس کرد.

بزوس از ابتدا قصد داشت که یک فروشگاه آنلاین بسازد که هر چیزی را که مشتری بخواهد بفروشد. اما او باید از یک محصول شروع می‌کرد و برای این منظور یک لیست از ۲۰ محصول مختلف که می‌توانستند به صورت آنلاین بفروش برسند را تهیه کرد. از این لیست، او کتاب را به عنوان اولین محصول خود انتخاب کرد. دلایل انتخاب کتاب توسط بزوس عبارتند از:

  • تقاضای جهانی برای کتاب وجود دارد.
  • کتاب‌ها به راحتی قابل حمل و ارسال هستند.
  • کتاب‌ها دارای مشخصات استانداردی مانند نام، نویسنده و شابک هستند.
  • کتاب‌ها دارای تنوع بالایی از لحاظ موضوع، سبک و قیمت هستند.
  • کتاب‌ها نیاز به نمایشگاه یا آزمایش ندارند و مشتری می‌تواند بر اساس توضیحات و نظرات خرید خود را انجام دهد.

بزوس در ۱ نوامبر ۱۹۹۴ نام آمازون را به عنوان نام شرکت خود ثبت کرد. او این نام را از رودخانه آمازون که بزرگترین رودخانه جهان است انتخاب کرد. او می‌خواست که نام شرکتش نشان‌دهنده یک چیز بزرگ و قدرتمند باشد. همچنین او می‌خواست که نام شرکتش با حرف A شروع شود تا در لیست‌های الفبایی در جایگاه بالایی قرار بگیرد. بزوس در ابتدا می‌خواست نام شرکتش را Cadabra بگذارد اما از این انتخاب منصرف شد چون این نام ممکن بود با کلمه cadaver که به معنی جسد است اشتباه گرفته شود.

آمازون در ۱۶ ژوئیه ۱۹۹۵ به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. اولین کتابی که از طریق آمازون فروخته شد، Fluid Concepts and Creative Analogies: Computer Models of the Fundamental Mechanisms of Thought نوشته داگلاس هافستادتر بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *